AGDPR v e-mail marketingu: Koho se týká a na co si dát pozor?
Zákonu o ochraně osobních údajů musíte věnovat pozornost i v případě, že svým zákazníkům zasíláte e-maily pouze jednou za
as. Zjistěte, koho konkrétně se GDPR v e-mail marketingu týká a jaké základní požadavky musíte splnit, abyste se vyhnuli možným sankcím.
Koho se GDPR v e-mail marketingu týká?
Zásadami ochrany osobních údajů se musí řídit následující osoby:
- Správce údajů – jednotlivci nebo organizace, které shromažďují, zpracovávají a uchovávají osobní údaje.
- Zpracovatelé údajů – subjekty, které zpracovávají osobní údaje dle pokynů správce.
- Zaměstnanci – lidé, kteří pracující pro správce nebo zpracovatele údajů a přicházejí do styku s osobními údaji.
- Subjekty, které zpracovávají osobní údaje ob
- anů EU – pokud spole
- nost, která nesídlí v EU, prodává produkty nebo služby ob
- anům EU.
TIP: Poraďte se o GDPR s odborníky. Více informací naleznete na https://www.algotech.cz/gdpr-poradenstvi/.
Pokud se věnujete e-mail marketingu, pravděpodobně se na vás GDPR vztahuje, a to především když:
- rozesíláte obchodní sdělení (newslettery),
- spravujete vlastní databázi e-mailových adres,
- prodáváte zboží či služby fyzickým osobám.
Ne každá fyzická osoba nebo jednotlivec, který zpracovává osobní údaje, je také správcem. Výjimky se vztahují na
innosti v soukromém životě – například když shromažďujete e-mailové adresy pro organizaci školního srazu.
Jak splnit základní požadavky GDPR na e-mail marketing?
Ministerstvo vnitra České republiky poskytuje několik důležitých bodů pro orientaci v GDPR. Pokud se věnujete e-mail marketingu, musíte dodržovat následující body:
- Aktivní a vědomý souhlas – před rozesíláním e-mailů je nezbytné získat od příjemců jasný, informovaný a vědomý souhlas. Tento souhlas musí zákazník aktivně potvrdit, například zaškrtnutím políčka při přihlášení k odběru newsletteru.
- E-mailový souhlas oddělený od ostatních podmínek – e-mailový souhlas nesmí být spojovaný s obchodními podmínkami nebo s jakoukoliv službou.
- Dvojité potvrzení – doporu
- uje se používat metodu dvojího potvrzení (double opt-in). Novému kontaktu po registraci k odběru newsletteru tedy pošlete potvrzující e-mail s odkazem. Teprve až po jeho kliknutí na odkaz si přidáte jeho e-mail do databáze.
- Evidence souhlasů– musíte evidovat kdo, kdy a jakým způsobem dal souhlas k zasílání e-mailů. GDPR vyžaduje, aby firmy nebo jednotlivci vedly o těchto souhlasech záznamy.
- Možnost odhlášení se z odběru – příjemcům musíte vždy umožnit odstranění jejich osobních údajů z vaší databáze. Každý e-mail by proto měl obsahovat jasně viditelný odkaz pro odhlášení odběru.
Kromě těchto specifických pravidel pro e-mail marketing musíte dle GDPR také zajistit, aby subjekty údajů (fyzické osoby, jejichž osobní údaje zpracováváte) mohly uplatňovat následující práva:
- přístup k osobním údajům,
- informace o shromažďování osobních údajů,
- opravu nebo výmaz osobních údajů,
- přenositelnost údajů,
- omezení zpracování osobních údajů,
- vznesení námitky proti zpracování osobních údajů.
Pokud máte pochybnosti o tom, zda je u vás všechno v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, nechte si poradit od odborníků. Ti vám pomůžou zjistit potenciální slabiny, které by vám mohly způsobit problémy, a zároveň proškolí vaše zaměstnance o bezpe
ném zacházení s citlivými osobními daty.
Zdroj obrázka: VideoFlow / stock.adobe.com